Friday, July 11, 2008

10 jun 10

KUALA LUMPUR 10 Julai – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan akan menyerahkan jawatan Perdana Menteri dan Presiden UMNO kepada timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak pada pertengahan 2010.

Justeru, Abdullah memberitahu beliau dan Najib akan mempertahankan jawatan masing-masing pada pemilihan parti Disember ini.

Menurutnya, keputusan tersebut telah dimaklumkan kepada Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang bermesyuarat sebelum itu dan pada pertemuan dengan Exco Pemuda, Wanita, Puteri dan Ketua UMNO bahagian seluruh negara di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

‘‘Saya tidak akan memimpin parti Barisan Nasional (BN) dan UMNO dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang iaitu yang ke-13.

“Ini bermakna satu peralihan kuasa perlu diwujudkan dan sebagaimana yang saya maklumkan kepada MT, ia bermula dengan apa yang saya umumkan hari ini.

‘‘Saya bercadang menyerahkan jawatan kepada Najib untuk mengambil alih jawatan Presiden parti dalam Jun atau pertengahan 2010,” katanya kepada pemberita selepas taklimat khas tertutup itu.

No comments: