Sunday, June 21, 2009

Beautiful story





To: brader@yahoogroups.com
From: is4604@yahoo.com
Date: Mon, 15 Jun 2009 16:11:48 +0800
Subject: [brader] Fw: Beautiful story





----- Mesej Dikirim Lanjut ----
Daripada: Su MdZin <su_mdzin@yahoo.com>
Kepada: abang Ishak <is4604@yahoo.com>; Bahyah Zamberi <bahyahz@yahoo.com>; kak shima bechik <shimao5995@yahoo.co.uk>
Dihantar: Isnin, 15 Jun, 2009 2:20:42
Subjek: Fw: Beautiful story



----- Forwarded Message ----
From: Lizawaty Denan <lbd@avenue-securities.com>
To: Zura <azura@malaysia-airlines.com>; Zaidah M <customer.service@mbfcards.com>; Yusnita <yusnita@aaaco.po.my>; Yati Imas <hayati@goldenhope.com>; Tun <hariyatul@asiaseed.com.my>; Su <su_mdzin@yahoo.com>; Rozamnah <rozamnah@rhb.com.my>; Rocky <rukiah@pnb.com.my>; Noriza <Noriza.Shamsudin@my.nestle.com>; Mairiza <mairiza@ptbgroup.com.my>; Kak E <khairiyahe@yahoo.com>; Jijah <rusnizah@uum.edu.my>; Ila <sheila@gsanyen.com>; Ain <noraini_othman@bcb.com.my>
Sent: Friday, January 30, 2004 8:43:30 AM
Subject: Beautiful story

Beautiful story.....





> Hari itu-selepas seminggu beraya dikampung,saya pulang ke
> K.Lumpur.Memikirkan highway PLUS
> sibuk,saya menyusuri laluan lama.Pekan pertama yang saya lintas ialah
Teluk
> Intan.
>
> Terasa mengantuk, saya singgah sebentar disebuah restoran di  pinggir
pekan
> itu.Sebaik memesan
> makanan, seorang kanak-kanak lelaki - berusia lebih kurang 12 tahun
muncul
> dihadapan.
>
> 'Abg nak beli kuih?' Katanya sambil tersenyum.Tangannya segera menyelak
daun
> pisang yang menjadi
> penutup bakul kuih jajaanya.
> "Tak apalah di k...abg dah pesan makanan," jawap saya ringkas.
>
> Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang
20
> minit kemudian saya
> nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri
> agaknya. Mereka
> juga menolak, dia berlalu begitu saja.
>
> "Abg dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa
menghampiri
> meja saya.
> "Abg baru lepas makan dik, masih kenyang lagi ni," kata saya sambil
> menepuk-nepuk perut.
>
> Dia beredar, tapi cuma setakat dikaki lima. Sampai disitu, di meletakkan
> bakulnya yang masih sarat
> Setiap yang lalu ditanya... " Tak nak beli kuih saya bang..Pak
cik...kakak
> atau makcik."
> Molek budi bahasanya!
>
> Mamak restoran itu pun tidak menghalng dia keluar masuk ke premisnya
bertemu
> pelanggan. Sambil
> memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan dihati saya melihatkan betapa
> gigihnya dia berusaha.
>
> Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun
orang
> yang ditemuinya
> enggan membeli kuihnya. Sel epas membayar harga makanan dan minuman, saya
> terus beredar ke
> kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang
> sama. Saya buka pintu
> , membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan
enjin,
> kanak-kanak
> tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman.
>
> Saya turunkan cermin, membalas senyumanya. Saya lihat umurnya lebih
kurang
> 12 tahun.
> "Abg dah kenyang, tapi mungkin ang perlukan kuih saya untuk adik-adik
abang,
> ibu atau ayah abang.
> katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia  mempamerkan kuih
> dalam bakul dengan
> menyelak daun pisang penutupnya.
>
> Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul persaan kesian di
> hati. Lantas saya buka
> dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.
>
> " Ambil ni dik! Abang sedekah... tak payah abang beli kuih tu" saya
berkata
> ikhlas kerana perasaan
> kesian meningkat mendadak.
>
> Kanak-kanak itu menerima wang tersebut,  lantas mengucapkan terima kasih
> terus berjalan kembali
> ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya.
>
> Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah
terperanjatnya
> saya melihat
> kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10  pemberian saya itu kepada seorang
> pengemis yang
> buta kedua-dua matanya.
>
> Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak
> itu.
> "Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.
> "Kenapa adik berikan duit abg tadi pada pengemis tu?
> Duit tu abg bagi adik!" kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.
>
> "Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya
> mengemis. Kata mak kita
> mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat
pada
> saya.
> "Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan
masih
> banyak, mak pasti marah.
> Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!"
> katanya begitu lancar.
>
> Saya sebak, sekali gus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa
> banyak soal saya terus
> bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.
>
> "Abg nak beli semua ke?" dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya
> kelu nak berkata.
> "RM25 saja bang.....!
> Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya
hulurkan
> RM25. Dia mengucapkan
> terima kasih dan terus berlalu.
>
> Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan.Dalam perjalanan
ke
> K.Lumpur,  baru saya
> terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatim kah??
>
> Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya??
> Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar
kesian,
> tetapi kerana rasa kagum
> dengan sikapnya yang dapt menjadikan kerjayanya satu penghormatan.
>
> Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkn
saya,
> siapa kita sebenarnya!!! ---




Dapatkan nama E-mel keutamaan anda!
Kini anda boleh @ymail.com dan @rocketmail.com.


__._,_.___
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back
Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar
Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups
Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___


Chat online and in real-time with friends and family! Windows Live Messenger

No comments: