Tuesday, January 20, 2009

barack hussein obama dan brade husin golok mai


BARACK OBAMA BUKA 'BERKAT'
Hari ini Barack Hussein Obama 48 tahun akan dilantik secara rasmi sebagai Presiden Amerika Syarikat ke-44, mengantikan George W. Bush. Kini dua bukunya 'The Audicity of Hope' dan 'Dreams from My Father' semakin laris di pasaran yang sebelum ini pun telah menjadi bestseller.

Selain itu halatuju dasar luar Amerika Syarikat turut menjadi tumpuan apabila beliau memasuki Rumah Putih. Umat Islam seluruh dunia pula kini turut berminat ingin mengetahui latar belakang Obama. Terutama pegangan agamanya dan pendiriannya terhadap Islam.

Obama lahir pada 4 Ogos 1961 di Queen's Medical Centre, Honolulu, Hawaii. Bapanya yang mempunyai nama yang sama kecuali ada 'Sr.' adalah berasal dari Nyangoma-Kogela, daerah Siaya, Kenya.

Ibunya pula, Shirley Ann Dunham adalah wanita kulit putih keturunan suku Cherokee berasal dari wichita, Kansas Amerika Syarikat.

Ketika Obama berumur dua tahun ibubapanya bercerai. Bapanya kemudian meninggal dunia pada usia 46 tahun dalam satu kemalangan jalan raya. Manakala ibunya meninggal dunia pada tahun 1995, ketika berusia 53 tahun.

Bapanya dikatakan berasal dari keluarga Islam Kenya tetapi kurang mempraktikan Islam. Ibunya pula dikatakan seorang yang tidak mempunyai agama.

Ketika Obama berusia enam tahun (1967), ibunya berkahwin dengan Lolo Soetoro, pelajar Indonesia yang menuntut di Hawaii. Pada tahun itu juga keluarga ini berpindah ke Jakarta dengan membawa Obama.

Di Indonesia Obama bersekolah di Sekolah Rendah Franciscus Asisi, di kawasan Menteng Dalam, Tebet, Jakarta Selatan. Ketika memasuki sekolah pada 1 januari 1968, Obama menggunakan nama Barry Soetoro. Dan di dalam dokumen sekolah beliau ditulis sebagai rakyat Indonesia lahir di Honolulu, Hawaii.

Di Indonesia Obama dikatakan sering dibawa oleh bapa tirinya bersolat Jumaat di masjid, walaupun Lolo bukanlah orang yang terlalu alim. Harus difahami juga sesetangah masyarakat Indonesia tidak mementingkan kekangan agama bila berkahwin. Oleh itu ada suaminya Muslim, isterinya Kristian. Apa hukumnya?....entah!

Walaupun Obama didedahkan dengan Islam semasa kecil, namun beliau sama sekali menafikan bahawa beliau seorang Muslim.

Obama mengatakan beliau memang memiliki nama yang biasa digunakan oleh masyarakat Islam Kenya, negara asal bapanya. Beliau juga mengakui nama tengahnya adalah 'Hussein'.
Manakala perkataan 'Barack' bererti berkat atau barokah. Namun beliau bukan muslim.

Dalam beberapa kenyataannya Obama menegaskan dirinya sentiasa adalah orang Kristian dan tidak pernah mempraktikkan ajaran Islam serta tidak tertarik hendak menjadi Islam.

nota: bahan dari http://penaleklook.blogspot.com/

No comments: